רופא שיניים דורון אבניאלי
רופא שיניים דורון אבניאלי

חוות דעת שנייה מרופא שיניים

חשיבות חוות דעת שנייה ברפואת שיניים

רפואת השיניים הופכת עם השנים להיות מקצוע הדורש התמקצעות והתמחות בתת מקצועות.
כיום, עם רמת הידע, חידושי המיכשור, החומרים המודרניים, ושיטות העבודה החדישות, אין מצב בו רופא שיניים ידע את כל התחומים ברמה מתקבלת על הדעת.
קצב ההתחדשות של הידע , והצורך להיות מעודכן, אינם מאפשרים מעקב אחרי כל התחומים במידה מספקת.
רופא שיניים המקפיד להגיע לכנסים מקצועיים, חייב להחליט באיזה תחומים הוא מעוניין להתמקצע, ולהם להקדיש את מירב תשומת הלב למשל,רופא העוסק בהשתלות שיניים נדיר שיכול לבצע טיפולי שורש.
כל אלו דוחפים להפיכת המקצוע לרב תחומי ודורש התמחות במקטעים שלו.
זה גם מה שדוחף לצורך בחוות דעת שניה מרופא שיניים.

חוות דעת שניה מרופא שיניים - אפשרויות

הבעיההפתרון
תכנית טיפול פשוטה ביצוע אצל הרופא המטפל
אמון מלא ברופא המטפלביצוע אצל הרופא המטפל
תכנית טיפול מסובכת, רופא שיש אליו אמון מלאביצוע הטיפול אצל הרופא המטפל
חוסר אמון ברופא המטפלפניה  לרופא אחר  
קשר טוב עם הרופא המטפל , ספק לגבי תכנית הטיפול שהציעפניה לחוות דעת שניה
קשר טוב עם הרופא, ספק לגבי

כישוריו לבצע את תכנית הטיפול

 שהציע     

 פניה לחוות דעת שניה

חשיבות שיתופי פעולה ברפואת שיניים

רופא שיניים העוסק בתחום מסויים של רפואת השיניים נידרש לשיתוף פעולה עם רופאים נוספים, העוסקים בתחומים משיקים לשלו. זה מוביל להקמת מרפאות הפועלות במתכונת של מרפאות מומחים: מספר רופאים עובדים במרפאה, כל אחד עוסק בתחומו, וביחד הם מעניקים למטופל את מעטפת הטיפול המיטבי הכולל.
חשיבות שיתופי פעולה ברפואת שיניים

המצוי במרפאות השיניים בישראל

כל הנאמר לעייל אינו נחלת הכלל. עדיין רבות המרפאות של רופא בודד, העוסק בכל תחומי רפואת השיניים, ובהכרח ברמה נמוכה יותר מאשר רופא המתמחה בתחומו. רבים הם רופאי השיניים שאינם מקפידים על השתלמויות, השתתפות בכנסים מקצועיים, התעדכנות בחידושים ורכישת ידע חדשני.

הצורך בחוות דעת שניה מרופא שיניים

מתרפא המגיע לצורך טיפול שיניים, לא תמיד יודע אם הגיע למומחה בתחומו. קל וחומר, כאשר מדובר בתכנית טיפול גדולה ויקרה, שהיא בהכרח מורכבת ומסובכת, ולעיתים דורשת שיתוף של כמה דיסיפלינות ברפואת השיניים.

במצבים אלה, פעמים רבות המתרפא אינו משוכנע כי תכנית הטיפול שהוצעה לו היא הטובה ביותר. כיום, המתרפאים נוהגים לפני הגיעם לרופא לקרא באינטרנט, ולהתעדכן בחידושים ברפואת שיניים. לא תמיד החידושים שהם קוראים עליהם מתאימים למקרה שלהם, פעמים רבות הם ולא מבינים את אשר קראו. אולם החומר הזמין מזמין שאלות ותהיות, האם ראוי לבצע את התכנית המוצעת, או שיש אלטרנטיבות טובות יותר.

לדוגמא: פעמים רבות מתרפאים קוראים על הצורך בניתוח של הרמת רצפת הסינוס, ומצד שני על השימוש בשתלים קצרים על מנת להמנע מפרוצדורה זו.אז מה מתאים למקרה הספציפי שלהם?

בנסיבות אלה, פעמים רבות המתרפאים מבקשים את האפשרות להגיע לחוות דעת נוספת של רופא נוסף. לעיתים דעה נוספת רק מבלבלת, לעיתים היא פוקחת את עיני המתרפא לאופציות נוספות , על זו שהוצעה לו. 

התייחסות רופאי השיניים לחוות דעת שניה

התייחסות רופאי השיניים לחוות דעת שניה

רופא השיניים צריך לקדם בברכה את רצונו של המתרפא לקבל חוות דעת נוספת. לעיתים מתרפא כזה לא יחזור למרפאתו. אולם, מתרפא העומד לבצע תכנית טיפול גדולה, צריך להיות משוכנע כי האופציה הטיפולית שהוצעה לו היא הטובה ביותר. לצורך זה , רצוי שיגיע לבדיקה שניה, ואז תהיה לו אולי אפשרות להחליט מי מהרופאים הרשים אותו יותר, מי הראה בקיאות גדולה יותר בחומר, ובידי מי היה רוצה להפקיד את פיו ואת כספו. חוות דעת שניה מבחינת הרופא הבודק היא אופציה שיש לקדם, אפילו במחיר של אובדן מתרפאים מסויימים, על מנת לקבל לאחר מכן מתרפא משוכנע ובטוח כי הגיע למקום הנכון.

לסיכום

רופא השיניים לא צריך לראות בבקשת מתרפא לחוות דעת שניה איום.
מתרפא שלא משוכנע שהרופא אליו הגיע הוא המתאים ביותר לבצע את הטיפול הנדרש לא יבצע טיפול גדול במרפאתו של אותו רופא.

מתרפא המבקש לקבל חוות דעת שניה הוא מתרפא שצריך חיזוקים.
אם יחזור למרפאתו של הרופא אצלו נבדק, הוא יגיע משוכנע יותר, וסיכוי טוב שאצלו יבצע את הטיפול.

חוות דעת שנייה מרופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
ד"ר דורון אבניאלי

אני רופא שיניים בוגר הדסה 1985, 4 שנות התמחות בפה ולסת , 35 שנה מבצע השתלות במגוון שיטות כולל כל ניתוחי העזר , כולל ניתוחים בהרדמה מלאה.

לקבלת ייעוץ ללא שום התחייבות מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם
שחיקת שיניים

מה היא שחיקת שיניים שחיקת שיניים (ברוקסיזם בשמה המקצועי) היא תופעה שכיחה וחמורה.מדובר במצב מתמשך וכרוני, בו אדם מאבד באופן הדרגתי ורציף מגובה השיניים שלו.השיניים

קרא עוד »
הארכת כותרת לשן

כתרים על שיניים הם מעשה של יום יום במרפאות השיניים. מספר סיבות לביצוע כתרים על שיניים: 1 . שן עם עששת עמוקה שלא ניתן לשקמה

קרא עוד »