רופא שיניים דורון אבניאלי
רופא שיניים דורון אבניאלי

שתלים בשיניים קדמיות

כיום מקובל שבמצב של חוסר שיניים , השיקום המועדף הוא באמצעות שתלים דנטליים.
צורת שיקום זו מתאימה לכל איזור בפה, לכל מספר שיניים חסר, משן אחת ועד חוסר שיניים בכל הפה.
יש איזור אחד בפה שהוא יוצא דופן מבחינת השיקום שלו, זה האיזור האסתטי הנמצא בחלקה הקדמי של הלסת העליונה.
במאמר זה נדון בשתלים בשיניים קדמיות.

העקרונות הנדרשים בשיקום על גבי שתלים

השתלים

השתלים הם השורשים המלאכותיים עליהם אנו בונים את הכתרים- השיניים שרואים בפה.
כדי שהשיקום יהיה יציב וחזק, על השתלים הדנטליים להיות יציבים, חזקים, ממוקמים במיקום הנכון, מטופלים כיאות ומתוחזקים באופן קבוע.

יציבות

כדי להיות יציבים על השתלים לעבור תהליך של אוסאואינטגרציה- אינטגרציה בין השתל לעצם הלסת. אוסאואינטגרציה משמעותו היצמדות של תאי העצם לשתל המתכתי עד שהוא הופך יציב לחלוטין. שתל נייד הוא שתל שנכשל ויש להוציאו.
כדי להגיע למצב של אוסאואינטגרציה יש לבצע את הליך ההשתלה בצורה נכונה. יש לדאוג לקירור מתמיד של איזור ההשתלה כדי לא לגרום לחימום יתר ולתמותת תאי עצם.
יש לקדוח במקום ההשתלה קידוח מופחת, על השתל להיכנס לקדח עם חיכוך שנותן לו יציבות ראשונית . ( Primary Stability ).

חוזק

אנו משתדלים להשתמש בשתלים ארוכים ורחבים ככל הניתן עם שטח מגע מקסימלי בין השתל לפני שטח העצם, ולאפשר שטח היצמדות מקסימלי בין תאי העצם לשתל.
שתלים ארוכים ורחבים הם בעלי מסת מתכת גדולה וכך מופחת הסיכוי של שבר של השתל , דבר הקורה בעיקר בצואר השתל.

מיקום

רצוי עד כמה שניתן למקם את השתלים במקום בו בונים עליהם את הכתרים, וכך חוסכים את המצב של כתרים תלויים- כתרים שאין תחתם שתל שיתמוך בהם.
שתלים בשיניים קדמיות

טיפול ותחזוקה

שתלים רגישים מאד למחלות חניכיים.
מחלת החניכיים השכיחה אחרי ביצוע השתלות היא פריאימפלנטיטיס.
פריאיפלנטיטיס מתחילה כדלקת חניכיים , שאם אינה מטופלת בזמן, חודרת לעומק וגורמת לספיגת עצם סביב השתלים. ספיגת העצם משמעותה אובדן אחיזה חלקי של השתלים.
העיקרון של תחזוקת שתלים הוא מניעה של מצבי דלקת.
יש להקפיד ולהגיע לשיננית אחרי השתלה כל 3 חודשים כדי להסיר אבנית ופלאק, ולמנוע התפתחות דלקת חניכיים.
יש להגיע לבדיקת רופא לפחות אחת לשנה כדי לזהות מצבי אובדן אחיזה.

הכתרים

על השתלים בונים כתרים, אילו השיניים שרואים בפה.
כאשר אנו מדברים על האיזורים האחוריים של הפה, מטרת הכתרים היא פונקציה- לעיסת המזון.
מבחינה אסתטית לאיזורים אלו בפה משמעות קטנה. כלומר, אנו זקוקים לשיניים חזקות שיוכלו לטחון היטב את המזון, וזה מה שחשוב באיזורים אלו.
לכן באיזור השיניים הטוחנות אנו נבנה כתרי חרסינה שנותנים אסתטיקה סבירה, חוזק ופונקציה טובות.

ההבדל בין שיניים טבעיות לשתלים

שיניים טבעיות אחוזות בלסת באמצעות ליגמנט גמיש ויש להן מוביליות טבעית מסויימת. אנו לא יכולים לחוש בזה אך זה קיים וניתן לניצול. המשמעות של החיבור הגמיש של השיניים ללסת הוא יכולתן של שיניים לעמוד בכוחות מבוקרים. מצב זה מנוצל למשל באורטודונטיה- ישור שיניים . שם מפעילים על השיניים כוחות מבוקרים ומזיזים שינייים במרחב.
בשתלים החיבור לעצם הלסת הוא צפיד. כל הפעלת כוח חריג על שתל משמעותו שבירת הקשרים שבין השתל לעצם, אובדן אחיזה עד לניידות השתל שזה כישלון השתל.
לכן בשיקום על גבי שתלים יש צורך להיות מאד מדוייק בהפעלת הכוחות. שתלים רגישים במיוחד לכוחות צדדיים- לטרליים. יש להמנע בשיקום על גבי שתלים מכוחות אלו, שעלולים לגרום לכישלון השתלים עקב שיקום לא נכון עליהם.

המיוחד בשתלים באיזור הקדמי

באיזור הקדמי של הפה, בעיקר בלסת עליונה, זה המקום המכונה האיזור האסתטי, בנוסף לכל אשר צויין לעיל, יש חשיבות גדולה לאסתטיקה של השיקום.
הצורך האסתטי מתבטא בשני פקטורים:
השתלים
הכתרים

הביטוי האסתטי של שתלים בשיניים קדמיות

בשיניים הקדמיות יש חשיבות לפרופיל הבקיעה של השתלים. עליהם לחקות את הטבע, ולתת תחושה שהשיניים- הכתרים בוקעים מתוך הלסת. יש להשקיע את השתלים בעומק המתאים שיתן את פרופיל הבקיעה הנכון ויאפשר שיקום אסתטי ככל הניתן.

הכתרים באיזור הקדמי

באיזור האסתטי אנחנו נשתמש בכתרים האסתטייים ביותר הקיימים- כתרי זירקוניה. אלו כתרים ללא מתכת, עשויים מזירקוניה מצופה בחרסינה או זירקוניה מלאה. עם כתרי זירקוניה ניתן להגיע לתוצאות אסתטיות מקסימליות, התאמת צבע טובה, ודימיון אופטימלי לסביבה.

בעזרת שתלים שבוצעו בצורה נכונה ומאפשרים שיקום אסתטי, וכתרי זירקוניה שמאפשרים התאמת צבע אידיאלית, נוכל לשקם את האיזור האסתטי הקדמי בלסת עליונה בצורה טובה ויפה, שאיש לא ירגיש שמדובר בכתרים, ובכתרים על שתלים.

Picture of ד"ר דורון אבניאלי
ד"ר דורון אבניאלי

אני רופא שיניים בוגר הדסה 1985, 4 שנות התמחות בפה ולסת , 35 שנה מבצע השתלות במגוון שיטות כולל כל ניתוחי העזר , כולל ניתוחים בהרדמה מלאה.

פייסבוק של ד"ר דורון אבניאלי | ערוץ youtube של רופא שיניים דורון אבניאלי מייל אישי:dr@avnieli.co.il

לקבלת ייעוץ ללא שום התחייבות מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם
רופא שיניים בתל אביב

השתלות שיניים הן היום חלק בלתי נפרד כמעט מכל תכנית טיפול. במצב בו חסרות שיניים, הנטייה היא להשלים את השיניים החסרות באמצעות השתלות שיניים, ולהמנע

קרא עוד »
טיפול שיניים מהיר

טיפול שיניים, הגם שאינו כואב, הוא מטריד ומעצבן. 1 . טיפול שיניים גוזל זמן רב, ביקורים חוזרים ונשנים במרפאה, נסיעה, חניה. 2 .  יוצאים מהטיפול

קרא עוד »