רופא שיניים דורון אבניאלי
רופא שיניים דורון אבניאלי

שתלים קצרים – פתרון למצבי חוסר עצם בלסת

מצבים של חוסר עצם בלסת נובעים מדלקות חניכיים כרוניות, שימוש של שנים רבות בתותבות, עקירות שיניים כשלא נעשה הליך שימור המכתשית וכן ממבנה לסתות עם גובה עצם נמוך.

במצבים אלו, אנו נזקקים לעיתים לשתלים קצרים כפתרון למצבי חוסר עצם בלסת.

מימדי השתלים

שתלים סטנדרטיים אורכם 10 מ"מ ומעלה.

לעיתים קרובות אין בלסת גובה עצם של 10 מ"מ, ואין אפשרות לבצע השתלות שיניים בלסת זו.

דרכי הטיפול במצבי חוסר גובה עצם בלסת

1 . בלסת עליונה- ניתוח הרמת סינוס לצורך יצור גובה עצם תחת הסינוס. בניתוח זה אנו חושפים את הסינוס , משתילים עצם בקרקעיתו, וממתינים 6-9 חודשים להתאחות העצם המושתלת עם עצם הלסת. לאחר תקופת הריפוי יש אפשרות לבצע שתלים בלסת שנוסף לה גובה. הרמת סינוס זה ניתוח קשה ויקר, המצריך המתנה נוספת של 6-9 חודשים לפני ביצוע השתלות השיניים.

2 . בלסת תחתונה- לאורך הלסת עובר העצב האלבאולרי התחתון המעצבב את השפה, הסנטר ועור הפנים. פגיעה בעצב תגרום לחוסר תחושה באזורי העצבוב שלו.

כדי לא לפגוע בעצב יש צורך בגובה עצם של לפחות 10 מ"מ מעל העצב.

כאשר אין לנו גובה עצם מספיק מעל העצב מבצעים ניתוח הגבהת הלסת. זה ניתוח עם אחוז כישלונות גבוה .

3 . שימוש בשתלים קצרים

שתלים קצרים - פתרון למצבי חוסר עצם בלסת
=

מהם שתלים קצרים וכיצד משתילים אותם

שתלים קצרים הם שתלים שאורכם 5-6 מ"מ, ודורשים מחצית מכמות העצם הנדרשת לשתלים רגילים. שתלים קצרים אינם שתלים רגילים שקוצרו אלא שתלים שתוכננו ונבנו מראש כקצרים.

השתלים הקצרים הם שתלים בעלי מבנה שונה ממבנה של שתלים רגילים, ולהם מנגנוני קומפנסציה לאורכם הקצר. למשל- שטח הפנים של שתלים קצרים גדול משטח הפנים של שתלים רגילים, וכך שטח המגע של השתלים הקצרים עם העצם הסובבת גדול יותר.

השתלת שתלים קצרים שונה מהשתלת שתלים רגילים, השיקום שלהם שונה, ונדרשת ערכת כלים יחודית לטיפול בשתלים קצרים.

השימוש בשתלים קצרים דורש ידע וניסיון רב של הרופא המשתיל, עליו לעבור קורס הכשרה להשתלה ושיקום על גבי שתלים קצרים, ורוב רופאי השיניים לא יודעים להשתיל ולשקם שתלים אלו.

שתלים בכלל, ושתלים קצרים בפרט רגישים מאד לדלקות חניכיים.

לאחר ההשתלה נדרשת שמירה קפדנית על היגיינה אוראלית, ביקורים תכופים אצל שיננית  וביקורות אצל הרופא המטפל. דלקת חניכיים וספיגת עצם הרבה יותר משמעותיות בשתלים קצרים מאשר בשתלים רגילים, לכן נדרשת הקפדת יתר על היגיינה אוראלית וטיפולי שיננית לאחר השתלת שתלים קצרים. יש להקפיד על טיפולים אלה כדי שהשתלים הקצרים ישרדו פרק זמן ארוך ככל הניתן.
מהם שתלים קצרים וכיצד משתילים אותם

לסיכום

כאשר אין מספיק גובה עצם בלסת לצורך השתלת שתלים סטנדרטיים, ונדרש ביצוע של שתלים קצרים, יש לפנות לרופא מיומן בסוג זה של השתלות, שידע לבצע את ההשתלה והשיקום על גבי השתלים בצורה טובה ומקצועית.

ד"ר אבניאלי מבצע שתלים קצרים למעלה מ- 20 שנה ומדריך בקורסים של השתלת שתלים קצרים.

Picture of ד"ר דורון אבניאלי
ד"ר דורון אבניאלי

אני רופא שיניים בוגר הדסה 1985, 4 שנות התמחות בפה ולסת , 35 שנה מבצע השתלות במגוון שיטות כולל כל ניתוחי העזר , כולל ניתוחים בהרדמה מלאה.

פייסבוק של ד"ר דורון אבניאלי | ערוץ youtube של רופא שיניים דורון אבניאלי מייל אישי:dr@avnieli.co.il

לקבלת ייעוץ ללא שום התחייבות מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם
השתלת שיניים בפה

השתלות שיניים בפה חוללו מהפכה בעולם טיפולי השיניים, באשר הן מציעות פתרון אמין ויעיל להחלפת שיניים. במאמר זה נדון בהשתלת שיניים בפה, מהן , כיצד

קרא עוד »
טיפולי שיניים בהריון

בעולם אידיאלי, אשה שמתכננת להכנס להריון, מגיעה לבדיקת רופא שיניים. אם יש צורך בטיפולים, מבצעת אותם לפני ההריון, ונכנסת להריון עם פה בריא ונטול בעיות.

קרא עוד »