רופא שיניים דורון אבניאלי
רופא שיניים דורון אבניאלי

חשיבות הטיפול אצל שיננית

טיפול אצל שיננית הוא טיפול השיניים הקל, הזול, המהיר והחשוב ביותר. שיננית היא האחראית העיקרית לזה שהשיניים נותרות בפה , לא ניידות ולא נושרות. במאמר זה נדון בחשיבות הטיפול אצל שיננית.

מחלות חניכיים – חשיבות הטיפול אצל שיננית

הסיבה העיקרית לאובדן שיניים במבוגרים מעל גיל 20 היא מחלת חניכיים.

מהלך והתפתחות דלקת חניכיים

צחצוח לא נכון ולא מספיק גורם להווצרות פלאק ( רובד). על הגבול בין השיניים והחניכיים השיניים מצטבר פלאק ( רובד) לבן הבנוי משאריות מזון וחלבונים מהרוק. הרובד הזה עשיר בחיידקים. החיידקים מפרישים טוקסינים (רעלנים) הגורמים להרס הרקמות, במקרה זה, רקמת החניכיים. בשלב זה הכל הפיך. צחצוח נכון ומדויק יחזיר את המצב לקדמותו. צחצוח לא נכון ולא מספיק , לא יסיר את הפלאק. אם לא מתבצעת הסרת הפלאק סמוך להיווצרותו נוצרת דלקת חניכיים. בהמשך הרובד מסתייד, מתקשה והופך לאבנית. מתחת לאבנית חוגגים החיידקים, וממשיכים להפריש את הטוקסינים שלהם. בשלב זה הם גם מוגנים. את האבנית אי אפשר להסיר לבד. וכך נצברת האבנית, החיידקים עושים את שלהם , והחניכיים חולות. דלקת החניכיים מתפשטת ומעמיקה. הדלקת כאמור לא נשארת מוגבלת לחניכיים, היא פולשת לעומק , אל העצם התומכת בשיניים.

שלבים מתקדמים של דלקת חניכיים

החיידקים הורסים את עצם הלסת, היא מתחילה להספג ולהעלם. בשלב זה מתפתחת אחת משתי המחלות הבאות: בעלי חניכיים דקות- מופיעה נסיגת חניכיים. בעלי חניכיים עבות-  נוצרים כיסים. המשותף לשתי המחלות הוא שבשתיהן יש אובדן אחיזה בין השן לעצם. אם המחלה לא נעצרת בשלב זה , אובדן האחיזה ממשיך וממשיך. השלב הבא הוא הופעת ניידות של השיניים. השלב הבא – השיניים מתחילות לנשור

הדרכים לעצור את מחלת החניכיים

בשלבים הראשונים- טיפול של שיננית אחת ל- 3 חודשים. תמיד קל יותר והגיוני יותר למנוע מחלה מאשר לטפל במחלה. אם מגיעים לשיננית בשלבים הראשונים, עם דלקת חניכיים קלה ופלאק בלבד, הטיפול של השיננית יפתור את הבעיה. היא תזהה את דלקת החניכיים, תסיר את הפלאק, תדריך את המתרפא לצחצח נכון עם מיגוון אביזרים, תזמין אותו לטיפול נוסף במועד המתאים, ותמנע את המחלה.

טיפול במחלת חניכיים מתקדמת על ידי שיננית

בשלבים המאוחרים יותר של מחלת החניכיים הטיפול בה הופך למסובך יותר. כאשר נוצרו כיסים, השיננית לא מסוגלת להגיע לעומק הכיס. אז כבר יש צורך באמצעים נוספים ויקרים יותר כמו שימוש בפריוצ'יפ , ובחלק מהמקרים, גם אמצעים כואבים יותר- ניתוחי חניכיים להקטנת עומק הכיסים. בנסיגת חניכיים כאשר יש רגישות לקור או הפרעה אסתטית יש צורך בכיסוי השורשים על ידי ניתוח השתלת חניכיים.
חשיבות הטיפול אצל שיננית
חשיבות הטיפול אצל שיננית

הדרך הקלה לטפל במחלת חניכיים

הדרך ההגיונית, הפשוטה , הזולה והקלה ביותר לטפל במחלה היא למנוע אותה. ביקורים תכופים אצל שיננית יחסכו טיפולים קשים, יקרים וכואבים בהמשך, שלא לדבר על אובדן שיניים, תופעה לה אין מחיר. יש לזכור שגם אחרי ניתוחי חניכיים חובה להמשיך ולהגיע לטיפולי שיננית בתדירות גבוהה, שכן אם לא תעשה תחזוקה יסודית והמשכית למצב שאחרי הניתוח, הבעיה תחזור ובגדול.

מצבים נוספים בהם נדרש טיפול של שיננית

חשיבות הטיפול אצל שיננית הוא לא רק במניעת דלקת חניכיים. 1 . בתהליך הכנת כתר, חובה לעבור ניקוי אצל שיננית סמוך למועד לקיחת המידות על מנת לדאוג לחניכיים בריאות לפני לקיחת המידות, אחרת, יפגע הדיוק של המידות. 2 . לפני ביצוע שתלים חובה לבצע ניקוי אצל השיניית להפחית את כמות החיידקים בפה, ולמנוע את חדירתם לאתר הניתוח.

מסקנות לגבי חשיבות הטיפול אצל שיננית

השיננית היא חלק חשוב והכרחי למהלך הטיפול הדנטלי בכל שלביו. אין טיפול דנטלי רציני ללא שיננית. וכל המרבה, הרי זה משובח.
בממוצע אחת ל-3-4 חודשים. רצוי כל 3 חודשים
ביצוע טיפול שיננית לעיתים קרובות, צחצוח שיניים קפדני וביקורות תקופתיות אצל רופא שיניים יבטיחו שיניים וחניכיים בריאות.

פלאק הוא שכבה לבנה המורכבת מחלבוני רוק, שאריות מזון וחיידקים הנמצאת על השיניים והחניכיים , ויש להסירה יום יום באמצעות צחצוח שיניים קפדני.

דלקת חניכיים גורמת לאודם, נפיחות של החניכיים ולפעמים כאב מקומי.
רצוי לטפל אצל שיננית החל מגיל 14
שיננית לא פוגעת בשיניים ולא יכולה לפגוע בשיניים
מניעת אבנית היא על ידי צחצוח שיניים טוב שמסיר את כל הפלאק כל יום. כאשר נוצרת אבנית, רק שיננית יכולה להסיר אותה.
טיפול של שיננית לא כואב. למי שרגיש במיוחד ניתן לבצע את הטיפול תחת הרדמה מקומית או עם גז צחוק.
Picture of ד"ר דורון אבניאלי
ד"ר דורון אבניאלי

אני רופא שיניים בוגר הדסה 1985, 4 שנות התמחות בפה ולסת , 35 שנה מבצע השתלות במגוון שיטות כולל כל ניתוחי העזר , כולל ניתוחים בהרדמה מלאה.

לקבלת ייעוץ ללא שום התחייבות מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם
השתלת חניכיים

נסיגת חניכיים היא מחלת חניכיים הגורמת להפרעות אסתטיות ותפקודיות. החניכיים נמצאות באופן תקין על הגבול שבין שורש השן לבין כותרת השן. השורש מכוסה על ידי

קרא עוד »
עישון פסיבי למחלת חניכיים

  הקשר בין עישון פסיבי למחלת חניכיים עישון  פסיבי מוגדר כחשיפה סביבתית לעשן טבק, המורכב מתערובת של עשן הננשף על ידי המעשן והעשן הנפלט מאמצעי העישון.

קרא עוד »