רופא שיניים דורון אבניאלי
רופא שיניים דורון אבניאלי

  שתלים צרים מרחיבים את אפשרויות הטיפול

השימוש בשתלים צרים במקרים של רכס צר

השימוש בשתלים דנטליים עלול להיות מוגבל במקרים בהם יש מגבלה אנטומית של כמות עצם אלבאולרית נמוכה כתוצאה ממחלת חניכיים, טראומה או ספיגת רכסים לאחר עקירה.

במקרים אלו, נוצרת ספיגה של עצם הלסת, וכשאנו מתכננים ביצוע שתלים באזורים אלה, אנו עלולים לגלות שכמות העצם הנותרת קטנה, ואינה מספקת לביצוע השתלים.

התופעה שכיחה בעיקר באזורים האחוריים של שתי הלסתות.

כיצד לטפל בבעיה ?

טיפול אפשרי במקרים אלה הוא הגדלת נפח העצם . על מנת לשחזר את אובדן העצם ולהכין מקום ומרחב מספק להחדרת שתלים דנטליים ולייצובם יש צורך בהשתלות עצם או תחליפי עצם.

טיפולים אלה מרחיבים את היקף הפעולה הכירורגית,  מאריכים את משך הטיפול, מייקרים אותו ובחלק מהמקרים כרוכים במספר סיבוכים ואפילו כשלונות.

רבים מהמתרפאים אשר מגיעים למרפאות השיניים סובלים מחוסר ומאובדן עצם במימד הרוחבי של הלסת, מצב שלא מאפשר החדרת שתלים ברוחב רגיל.

סוגי השתלים הקיימים

שתלים רגילים , רוחבם המינימלי הוא 3.75 מ"מ, ובתוספת של לפחות 1 מ"מ עצם בהיקף, דורש לצורך השתלה בטוחה רוחב עצם של לפחות 6 מ"מ.

במקרים אלה ניתן להשתמש בשתלים צרים, אשר רוחבם הינו 3 מ"מ, ובמקרה שמשתמשים בהם, אנו יכולים להסתפק ברוחב עצם של 5 מ"מ לצורך השתלתם. חיסכון של 1 מ"מ רוחב עצם מקנה אפשרויות השתלה שלא קיימות ללא השתלים הצרים, כאשר אנו מעוניינים להימנע מהליכי השתלת עצם.

השימוש בשתלים צרים 

השימוש בשתלים צרים

תוצאות ההצלחה של שימוש בשתלים צרים

מחקרים שנעשו על שרידות שתלים צרים העלו כי שיעור שרידות שתלים צרים לא נופל מאלה של שתלים בעלי קוטר סטנדרטי, וספיגת העצם סביב השתלים הצרים היתה בגבולות המקובל.

שתלים צרים בקוטר 3 מ"מ מציגים יכולת תקינה של אוסאואינטגרציה ונותנים מענה לדרישות האסתטיות והפונקציונליות אם משתמשים בהם בצורה מושכלת ומתוכננת היטב.

יש לזכור כי השימוש בשתלים צרים נעשה במקרי רכסים צרים וצפיפות שיניים סמוכות. יש להקפיד במקרים אלו על היגיינה אוראלית מקסימלית , ותפקיד השיננית בזמן השימוש בטכניקה זו חשוב במיוחד לצורך תחזוקת השתלים ושמירת היגיינה נאותה במרווח בין החניכיים לכתר. על השיננית להדריך את המטופל בצורת הניקוי האופטימלית תוך שימוש בקיסמים מברישים, מברשות רכות ומברשות אינטרדנטליות כדי להגיע לתוצאה זו.

האינדיקציות לשימוש בשתלים צרים:

מתרפאים עם רכס צר.

מתרפאים מבוגרים עם רכס ספוג.

מתרפאים שאינם מוכנים לעבור תהליכי השתלת עצם.

מצבי חוסר שן מולד שבהם הרכס ספוג .

יתרונות השימוש בשתלים צרים:

פעולה כירורגית אחת מהירה.

המנעות מהשתלות עצם ופרוצדורות כירורגיות נוספות.

חיסרון שתלים צרים הוא היותם חלשים יותר ובעלי עמידות נמוכה יותר לכוחות המופעלים בפה.

לסיכום:

שתלים צרים בקוטר של 3 מ"מ מראים כושר אוסאואינטגרטיבי  ויכולת מתן פתרון אסתטי  ופונקיונלי טוב.

תכנון טוב ושימוש נכון נותנים פתרון למקרים בהם ללא השתלים הצרים לא ניתן היה למצא פתרון סביר.

 
Picture of ד"ר דורון אבניאלי
ד"ר דורון אבניאלי

אני רופא שיניים בוגר הדסה 1985, 4 שנות התמחות בפה ולסת , 35 שנה מבצע השתלות במגוון שיטות כולל כל ניתוחי העזר , כולל ניתוחים בהרדמה מלאה.

לקבלת ייעוץ ללא שום התחייבות מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם